
Strategi 2025-2030
Middelaldercentret classic 2.0

Indlegning
Middelaldercentret - Forsøgscenter for historisk teknologi har formuleret en strategi for de kommende år. Strategien skal vise retningen mod et mere økonomisk robust og socialt bæredygtigt middelaldercenter, hvor det unikke ved Middelaldercentret, og gæsternes glæde, driver udviklingen.
Strategien er som udgangspunkt for perioden 2025-2030 eller så længe den er meningsgivende for Middelaldercentrets virksomhed.

Strategiens
opbygning
Strategien er bygget op som følger:
-
Centrets udgangspunkt - strategiens grundlag
-
Værdigrundlag og formål som tegner den ambition og et arbejdsmotto for alt hvad Middelaldercentret foretager sig.
-
Mål: De mål, der tegner Middelaldercentrets strategiske retning.
-
Strategiske indsatser: indsatser, der skal tjene til at målene indfries.
-
Principper og tilgange i det videre arbejde
Centrets udgangspunkt
Strategiens grundlag
Middelaldercentret er et Videnspædagogisk Aktivitetscenter (VPAC), der har knopskudt siden 1989. I dag er det et af verdens få eksperimental arkæologiske middelalderattraktioner i verden, og Nordeuropas mest gennemførte rekonstruerede 13-1400-tals-miljø.
Middelaldercentret rummer forskellige oplevelseszoner: Den fiktive rekonstruerede købstad anno 1400 Sundkøbing, zoner der viser teknologi og mytologi, og fantasy-inspireret formidling af perception af middelalderen - i oplevelsesuniverset Griffenholm. Det er ‘hands on’, tidsrejse og aktive oplevelser. Middelaldercentret har også en række værtskabs-funktioner, som er en integreret del af oplevelsen - bl.a. Gæstgiveriet Den Gyldne Svane.